Työkuormitus pitäisi ymmärtämistä systeemisenä ilmiönä, hyötyineen ja haittoineen, muistuttavat aiheesta tietokirjan kirjoittaneet Minna Mattila-Aalto ja Anne Leinonen. Ami-säätiö rahoitti teoksen kirjoitustyötä.
Miten ymmärryksenne työkuormituksesta syveni kirjoitustyön aikana?
Minna Mattila-Aalto: Minulle on syntynyt vuosein varrella käsitys, että on olemassa suuri joukko, joka puhuu samasta asiasta, mutta kuitenkin eri tavoin. On tullut uusia ismejä ja tapoja kuvata asioita, kuten johtaminen, osaamisen kehittäminen, työhyvinvoinnin vahvistaminen. Se on laittanut pohtimaan, että tässä uupuu konkreettinen näkemys työkuormituksesta.
Olen jopa hämmästynyt somekeskusteluista, joissa hoksataan, että tässä tai tuossa on kyse työkuormituksesta. Työkuormitus voi olla myös hyödyllistä. Teoksessa esitetään kokonaisnäkemys kuormituksesta, ja se yhdistää monia tulokulmia. Olen tosi kiitollinen asiantuntijaporukalle, joka läpi vuodenvaihteen pyhien oli valmis kommentoimaan teosta ja keskustelemaan aiheesta.
Anne Leinonen: Monet teoksen työstövaiheessa esiin tulleet näkökulmat pitäisi sitoa kahteen seikkaan: 1. miksi jokin työpaikka on olemassa, miksi olen siellä töissä sekä 2. miten se sitoutuu tuloksellisuuteen ja tuloksellisuus kuormitukseen?
Työyhteisöissä on erilaisia ongelmia ja haasteita, ja tuloksellisuutta katsotaan paljon yksilöiden näkökulmista. Yksilökeskeinen tilanteiden tarkastelu on työyhteisöille kuluttavaa. On herättävä siihen, että jos haluamme pitää tämän organisaation, meidän täytyy tehdä jotain yhdessä.
Miten tiivistätte hankkeen parhaat tulokset ja opetukset?
Mattila-Aalto: Tärkeä tulos on, että kerrankin nostetaan hyödyllinen työkuormitus kielteisen rinnalle. Se, kallistuuko kuormitus hyödylliseksi vai kielteiseksi, riippuu pitkälti ihmisten ominaisuuksista ja vuorovaikutuksen laadusta. Tämä haastaa meidän ajatteluamme. Tyypillisesti haluamme yksinkertaisia vastauksia siihen, mikä on myönteistä ja mikä kielteistä.
Kirjassa osoitetaan, että työkuormitukseen voidaan vaikuttaa monin eri tavoin: kuormitus ei tule vain jostakin, ja asioita alkaa tapahtua yhtäkkiä siten, että olisimme uhreina. Jokainen valinta työpaikalla on mahdollisuus vaikuttaa kuormitukseen. Työkuormituksen ymmärtämistä systeemisenä ilmiönä tarvitaan.
Leinonen: Itse katson aihetta aikuiskoulutuksen kentältä, joka kamppailee yhteiskunnallisten muutosten ja päätösten keskellä ja joutuu miettimään tulosta ihan eri tavoin kuin aiemmin, koska esimerkiksi rahoituksessa ja lainsäädännössä tapahtuu niin isoja muutoksia.
Toivoisin, että ihmiset, jotka pystyvät vaikuttamaan työelämään, vaikuttaisivat siihen, että työtä tehdään aidosti muita kuunnellen. Pitäisi pystyä pysähtymään ja arvioimaan, miten yhteiset voimavarat otetaan käyttöön ja miten haitallista sekä myönteistä kuormitusta voidaan ratkoa.
Moni ajattelee vain itseään, mutta ihan yhtä tärkeää on katsoa siihen viereen, että miten työkaveriin vaikuttaa se, mitä itse tekee tai jättää tekemättä.
Milla tavoin maailma on tästä eteenpäin parempi?
Leinonen: Olemme Olemme parantaneet ehkä muutaman ihmisen maailmaa, mutta olisi hyvä vaikuttaa myös yhteisöihin. Haluaisin, että tällaiset keskustelut nähdään niin arvokkaina, että yhteisöissä halutaan lähteä ajan kanssa miettimään, mitä tehdä. Samalla on tärkeää tunnistaa piileviä karikoita historiasta. Usein puhutaan työpaikan kulttuurista, mutta pitäisi katsoa myös niihin rakenteisiin, joilla kulttuuria pidetään kasassa.
Mattila-Aalto: Nyt on tehty suurin työ eli kirjan sanoma on saatu yksiin kansiin. Jotta maailma tästä paranisi, on meidän jatkettava vaikuttamistyötä ja kannustettava tärkeitä vaikuttajia tarttumaan aiheeseen. Tällaista systeemistä näkökulmaa työkuormituksesta on nyt tarjolla. Haluamme helpottaa sen jalkauttamista käytäntöihin. Ammatillisen koulutuksen kehittämisessä on todellinen ydinmahdollisuus vaikuttaa kaikkiin toimijoihin.
Minna Mattila-Aalto työskentelee tutkimus- ja kehittämispäällikkönä TTS Työtehoseurassa. Anne Leinonen Leinonen on aikuisopiston rehtori. Ami-säätiö rahoitti teoksen kirjoitustyötä. Sen julkaisi Professional Publishing Oy.