Mitkä ovat pääkaupunkiseudun ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen tulevaisuuden osaamistarpeet vihreän siirtymän näkökulmasta? Yksilöiden osaamisen lisäksi tarvitaan monitasoista oppimista ja ajattelun muutosta, kirjoittaa projektipäällikkö Mikael Seppälä Pulssi-blogissa.
Ilmastonmuutoksen hillintä ja kestävän kehityksen tavoitteet edellyttävät uudenlaisia työelämätaitoja, joista erityisesti systeemiajattelu korostuu. Systeemiajattelussa maailmaa tarkastellaan asioiden välisiä suhteita ymmärtäen.
Tammikuussa 2024 osallistuin ajatushautomo Demos Helsingin järjestämiin työpajoihin, joissa keskityttiin vihreän siirtymän osaamis- ja koulutustarpeiden kartoittamiseen pääkaupunkiseudulla.
Ne kuuluivat Ami-säätiön rahoittamaan hankkeeseen ”Vihreän siirtymän osaamis- ja koulutustarpeet pääkaupunkiseudun ammatillisessa koulutuksessa ja ammattikorkeakouluissa”.
Työpajojen taustalla oli kaksi aiempaa, samankaltaista hanketta, jotka Demos Helsinki oli toteuttanut osana valtioneuvoston selvitys- ja tutkimussuunnitelmaa.
Tulevaisuuden ammattiroolit ja vihreä siirtymä
Demos Helsinki toi kehittämistyöhön mukaan laajan, pääkaupunkiseudun toimijoista koostuneen yhteistyöverkoston. Työpajoissa pohdittiin ammattiroolien muutoksia vuoteen 2035 asti ja arvioitiin GreenComp-viitekehyksen mukaisia taitoja osallistujien organisaatioissa. Green‑ Comp-osaamiskehyksessä määritellään joukko kestävyysosaamisen osatekijöitä, jotka voidaan integroida koulutusohjelmien sisältöihin.
Keskusteluissa visioitiin esimerkiksi, että vuonna 2035 markkinointipäälliköt keskittyvät työssään kestävän elämäntavan edistämiseen ja asiakkaiden energiatehokkuuden lisäämiseen.
Rakennusinsinöörit tavoittelevat ekologista kestävyyttä esimerkiksi materiaalitehokkuudella ja energian optimoinnilla, ja sairaanhoitajat vastaavasti hyödyntävät teknologiaa tarjotakseen entistä kestävämpää terveydenhuoltoa.
Kaikissa ammateissa korostuvat tulevaisuudessa transformatiiviset taidot, kuten jatkuva oppiminen, yhteistyö ja kestävyyteen liittyvät eettiset näkökulmat.
Toinen työpaja keskittyi osallistujien organisaatioiden arviointiin GreenComp-viitekehyksen avulla, ja tulokset paljastivat, että systeemiajattelu oli yksi heikoiten kehittynyt taito. Sen sijaan yhteistyö, yhteisöllisyys ja jatkuva oppiminen olivat edistyneempiä.
Vihreä siirtymä edellyttää monitasoista oppimista
Demos Helsinki kehitti työpajojen perusteella vihreän siirtymän johtajuustyökalun, joka auttaa organisaatioita kehittämään kestävyyteen liittyviä taitoja.
Se tukee taitojen johtamista neljän keskeisen suunnan avulla: arvojen johtaminen, visionäärinen johtaminen, systeeminen johtaminen ja toiminnan johtaminen.
Vihreän siirtymän haasteet koskevat kaikkia aloja ja ilmenevät monin eri tavoin kaikilla koulutusasteilla. Työpajojen aihepiirit innostivat minua, sillä sovellettavissa olevat transformatiiviset vihreät taidot ovat ammatillisen kiinnostukseni keskiössä.
Muuttuva työelämä ja vihreän siirtymän tuomat haasteet vaativat ennen kaikkea monitasoista oppimista. Yksilöiden, ryhmien, organisaatioiden ja jaettujen haasteiden parissa toimivien ekosysteemien tulee kehittyä yhdessä, jotta ne voivat kehittää tarvittavia kyvykkyyksiä kompleksisten haasteiden ratkaisemiseen.
Tämä vaatii yksilöiden henkilökohtaista kasvua, organisaatioiden rakenteiden uudistamista sekä verkostomaista kumppanuutta, jossa jaetaan tavoitteet, tekemisen tavat, resurssit ja tieto.
Pelkkä yksilöiden osaaminen ei riitä; heidän tulee pystyä toimimaan yhdessä, uudistamaan organisaatioitaan ja toimimaan ekosysteemeissä, jotta vihreän siirtymän edistäminen olisi tehokasta.
Systeemiajattelua on kehitettävä koulutuksessa
Vihreän siirtymän ytimessä on ympäristön huomioon ottaminen kaikessa taloudellisessa ja yhteiskunnallisessa toiminnassa. Siinä onnistumisessa tarvitaan käytännön keinoja, joilla ympäristökysymyksiä voidaan nivoa osaksi muuta tekemistä.
Systeemiajattelu, jossa todellisuutta tarkastellaan asioiden ja niiden suhteiden muodostamien ilmiöiden kautta, tarjoaa keinoja ymmärtää ja huomioida tekemisen ulkoisvaikutuksia.
Systeemiajattelua voidaan soveltaa monipuolisesti, aina kestävyysraportoinnista tuotekehitykseen ja kumppanuuksien johtamiseen.
Erityisesti kiinnitin huomiota Demos Helsingin hankkeen tuloksiin, joiden mukaan systeemiajattelun kehittäminen ammatillisissa oppilaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa on vielä vajavaista.
Systeemiajattelun taitojen vahvistaminen ja edistäminen olisivatkin tärkeitä jatkoaskeleita, joita hankkeen perusteella kannattaisi ottaa seuraavaksi.
Lähteet
Bianchi, G., Pisiotis, U., & Cabrera Giraldez, M. (2022). GreenComp The European sustainability competence framework. Saatavissa: https://doi.org/10.2760/13286
CEGO. 2022. Jaettujen haasteiden kimppuun vastuullisuuden ekosysteemeillä. Saatavissa: https://cego.fi/jaettujen-haasteiden-kimppuun-vastuullisuuden-ekosysteemeissa
Kilpi, J., Af Hällström, C., Keisala, M., Sarkia, K. & Jousilahti, J. 2024. Transformatiiviset vihreät taidot – Havaintoja Demos Helsingin työpajasarjasta. Saatavissa: https://demoshelsinki.fi/julkaisut/report-knowledge-training-green-transition
Kuusela, O., Mykrä, N., Jousilahti, J., Neuvonen, A., Arola, T., Markkanen, I., Nokkala, T., Lehtonen, A., Heikkinen, H., Oinonen, I., Alhola, K., Huttunen, S., Paloniemi, R., Pohjola, J., Saarinen, T. 2023. Vihreän siirtymän osaamis- ja koulutustarpeet. VISIOS. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2023:31. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-463-7
Seppälä, M. 2022a. Transformatiivisten kyvykkyyksien kehittäminen ekosysteemisenä oppimisena. Tietoasiantuntija 4/2022. p. 8–10. Available: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102663320
Seppälä, M. 2022b. Yksilöistä ekosysteemeihin – näkökulmia oppimisen skaaloihin. Tietoasiantuntija 5/2022. p. 16–18. Available: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301011013
Valkonen, T., Kuusi, T., Pohjola, J., Sillanaukee, O., Kuusela, O., Lehmus, M., Lintunen, J., Sarkia, K., Fronzek, S. 2023. Ilmastonmuutoksen kokonaistaloudelliset vaikutukset julkiseen talouteen. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2023:17. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-165-0