Siirry sisältöön
  • In English
en
  • Avustukset
    • Yleistä avustuksista
    • Henkilökohtaiset tutkimusapurahat 2025
    • Hakulomake: henkilökohtainen apuraha
    • Hankerahoitus
    • Hakulomake: hankerahoitus
    • Hankkeet ja myönnetyt apurahat
  • Ohjelmatyö
    • Ohjelmajulistus
    • 1) Osaaminen ja kohtaannossa onnistuminen
    • 2) Monimuotoisuus työmarkkinoilla
    • 3) Työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
    • Hanke-esittelyt ja tutkimukset
    • Tietoa Pohjolan työmarkkinoista
      • NEET-nuoret Pohjolassa
      • Työvoiman ulkopuolella olevat
      • Konkarityöllisyys
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Suunnanetsijä-blogi
    • Pulssi-blogi
    • NEET Dreams -kampanja
    • Ohjeita kirjoittajalle
  • Ami-säätiö
    • Meistä
    • Strategia
      • Vuosikatsaus 2024
    • Hallitus
    • Historia
  • Yhteystiedot
  • Avustukset
    • Yleistä avustuksista
    • Henkilökohtaiset tutkimusapurahat 2025
    • Hakulomake: henkilökohtainen apuraha
    • Hankerahoitus
    • Hakulomake: hankerahoitus
    • Hankkeet ja myönnetyt apurahat
  • Ohjelmatyö
    • Ohjelmajulistus
    • 1) Osaaminen ja kohtaannossa onnistuminen
    • 2) Monimuotoisuus työmarkkinoilla
    • 3) Työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
    • Hanke-esittelyt ja tutkimukset
    • Tietoa Pohjolan työmarkkinoista
      • NEET-nuoret Pohjolassa
      • Työvoiman ulkopuolella olevat
      • Konkarityöllisyys
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Suunnanetsijä-blogi
    • Pulssi-blogi
    • NEET Dreams -kampanja
    • Ohjeita kirjoittajalle
  • Ami-säätiö
    • Meistä
    • Strategia
      • Vuosikatsaus 2024
    • Hallitus
    • Historia
  • Yhteystiedot
Etusivu Ajankohtaista WorldSkills-kilpailun ammattitaitovaatimukset ammatillista koulutusta kehittämässä
3.4.2025 — Pulssi-blogi

WorldSkills-kilpailun ammattitaitovaatimukset ammatillista koulutusta kehittämässä

Teija Ripattila
Kuva: Roni Lehti

Mitä todellista hyötyä WorldSkillsin ammattitaitovaatimuksista (WSOS) oikein on? Tämä on kysymys, johon saan vastata usein. Kysymykseen ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta vaan se riippuu täysin siitä, katsotaanko asiaa sinivalkoisten vai globaalien lasien läpi. Olen itse omistanut koko työurani ammatillisen koulutuksen kehittämiselle ja näen, että WorldSkillsin ammattitaitovaatimukset kehittävät niin Suomea kuin koko maailmaa. Niiden avulla voimme helposti auttaa myös kehittämään ammatillista koulutusta kehittyvissä maissa ja tarjota tätä kautta kaikille maailman nuorille mahdollisuuden parempaan elämään.

Ammattistandardit määrittävät mitä pätevän ammattilaisen tulee tietää, ymmärtää ja osata

WorldSkills Ammattistandardit heijastavat maailmanlaajuisia ammatteja tai työrooleja, jotka ovat edustettuina WorldSkills-kilpailussa. WorldSkillsin ammattitaitovaatimukset eivät ole kaikissa maissa sama asia kuin tutkintovaatimukset. Molemmat kyllä perustuvat osaamistavoitteisiin, mutta ammattitaitovaatimukset painottavat enemmän työmarkkinoiden kysyntää ja todellisia työtehtäviä.

Jotta standardit olisivat päteviä, selkeitä ja johdonmukaisia, ne:

  • kattavat erikoistuneet, tekniset ja yleiset taidot, jotka muodostavat keskitason työroolit ympäri maailmaa
  • määrittelevät, mitä pätevän ammattilaisen tulee tietää, ymmärtää ja osata
  • laaditaan teknisten ja ammatillisten WorldSkills-asiantuntijoiden ohjauksessa
  • konsultoidaan ja päivitetään kahden vuoden välein teollisuuden ja liiketoiminnan kanssa maailmanlaajuisesti
  • osoittavat kunkin standardin osan suhteellisen tärkeyden.

Standardien ensisijaisena tarkoituksena on

  • luoda WorldSkills-kilpailun vertailukohtina perusta aidolle ammatilliselle suorituskyvylle
  • tarjota vertailukohta kansallisille ja alueellisille standardeille sekä ammatillisen koulutuksen tutkinnon perusteille
  • tukea nuoria ja aikuisia selviytymään ja menestymään modernissa ja alati muuttuvassa maailmassa. Tämä on erityisen tärkeää maissa, joissa ammatillinen koulutus on vielä kehittymässä. WorldSkillsin ammattitaitovaatimukset tarjoavat nuorille mahdollisuuden ammattiin, toimeentuloon ja parempaan tulevaisuuteen.

Ammattitaitovaatimukset päivitetään yritysten kanssa

Suomen näkökulmasta WorldSkillsin ammattitaitovaatimukset auttavat meitä kehittämään ammatillista koulutusta sekä valmentamaan nuoria huippuammattilaisia työelämään.

Suomesta osallistuu joka toinen vuosi ammatillisia opettajia ekspertin eli tuomarin roolissa WorldSkills-kilpailuihin. Ennen kilpailuihin menoa heidän tulee tutustua lajinsa voimassa oleviin ammattitaitostandardeihin ja analysoida niiden vastaavuutta Suomen työelämän tarpeisiin sekä reflektoida näitä standardeja vastaaviin suomalaisiin tutkinnon perusteisiin.

Ekspertit, yhdessä lajinsa lajipäällikön ja valmentajien kanssa, valmentavat kilpailuihin kilpailijan/kilpailijoita ja oppivat myös samalla itse. Kilpailijalla on tässä kohtaa jo perustutkinto suoritettuna. Valmennuksessa erityistä huomiota kiinnitetäänkin juuri siihen osaamiseen, joka puuttuu meidän perustutkintotasoltamme. Kilpailijan valmennusjakso toteutetaan niin, että nuori suorittaa tutkinnon tai tutkinnonosan. Tällä tavalla valmennuksen opit valuvat myös muiden opiskelijoiden hyödyksi.

Kilpailuissa ekspertti vastaa yhdessä muiden maiden eksperttien kanssa lajin arvioinnista. Kilpailujen jälkeen heidän tehtävänään on kehittää itse kilpailutehtävää standardien kautta eteenpäin.  WorldSkillsin ammattitaitovaatimukset päivitetään jokaisen kisan jälkeen yhdessä lajitoimijoiden ja yritysedustajien kanssa. Jotta lajien ammattitaitovaatimuksissa näkyisi myös Suomen työelämän tarve, on tärkeää, että jokainen ekspertti toimittaa WorldSkillsille sopivat kontaktit yrityksiin, joiden kanssa ammattitaitovaatimuksia lähdetään päivittämään.

Eksperttien ja lajitiimien suuri tehtävä on levittää WorldSkills-kilpailuissa kertynyttä osaamista omassa oppilaitoksessa ja alansa yrityksissä eteenpäin. Vain näin maailmanlaajuinen ammatillinen osaaminen leviää Suomessa mahdollisimman monen ammattilaisen hyväksi.

WorldSkills ja Skills Finland osaamisen kehittäjinä

Suomen rooli WSOS-työryhmässä on merkittävä, sillä suomalaiset asiantuntijat osallistuvat aktiivisesti ammattitaitovaatimusten päivitystyöhön. Tämä työ tehdään joka toinen vuosi laajassa asiantuntijaverkostossa, johon kuuluu muun muassa edellisen WorldSkills-kilpailun ekspertit, jotka ovat ammatillisen koulutuksen ja kansainvälisen yritysverkoston edustajia ympäri maailmaa. Suomalaiset asiantuntijat analysoivat ammattitaitovaatimusten vastaavuutta Suomen työelämän tarpeisiin ja reflektoivat näitä standardeja vastaaviin suomalaisiin tutkinnon perusteisiin. Suomen näkökulmasta WorldSkillsin ammattitaitovaatimukset auttavat kehittämään ammatillista koulutusta sekä valmentamaan nuoria huippuammattilaisia työelämään.

Lisätietoja:

WorldSkillsin lajikohtaiset ammattitaitovaatimukset

Skills Finland

Skills Finland ry kokoaa ammatillisen koulutuksen ja työelämän asiantuntijoiden verkostoja, joiden kanssa yhdessä edistämme ammatillisen koulutuksen laatua, vetovoimaa ja huippuosaamista kilpailutoiminnan avulla. Jokainen toimija tuo verkostoon tietoja ja taitoja, jotka yhdistämällä ammatillisen koulutuksen laatu kehittyy.

WorldSkills

WorldSkills-kilpailu on joka toinen vuosi järjestettävä nuorten kansainvälinen ammattitaitokilpailu. Kilpailussa ratkotaan maailmanmestaruudet noin 50 lajissa, jotka edustavat ammatillisen koulutuksen aloja. Suurimmassa osassa lajeista kilpailijat voivat täyttää kilpailuvuonna korkeintaan 22 vuotta.

Suomen osallistumisen tavoite WorldSkills-kilpailuissa on suomalaisen huippuosaamisen kehittäminen ja ammatillisen koulutuksen kansainvälistyminen.

Seuraava WorldSkills-kilpailu järjestetään Shanghaissa, Kiinassa, 22.–27.9.2026.

hankerahoitus kohtaanto osaaminen

Pulssi-blogi sykkii Ami-säätiön ohjelmatyön teemoissa ja työmarkkinoiden muutoskohdissa: osaaminen ja kohtaannossa onnistuminen, monimuotoiset työmarkkinat sekä hyvinvointi työmarkkinoilla ovat blogin laajempia teemoja. 

Kirjoittaja

Teija Ripattila

huippuvalmennuspäällikkö, Skills Finland ry

Kirjoittaja työskenteli vuoden 2024 aikana Ami-säätiön rahoittaman hankkeen parissa WSOSD-työryhmän jäsenenä.

Katso myös

Katso Pulssi-blogi
Toimitusjohtaja Juha Post, Ami-säätiö
13.5.2025 — Pulssi-blogi, Uutiset

Matkalla oppilaitossäätiöstä muutossäätiöksi

 
14.4.2025 — Pulssi-blogi, Uutiset

Työmarkkinoiden tulevaisuus rakennetaan tänään – mutta millä ymmärryksellä?

 
10.4.2025 — Pulssi-blogi, Uutiset

Ratkaisuja lainaamassa muista Pohjoismaista: Miehiä naisenemmistöisille aloille

 
  • Avustukset
  • Ohjelmatyö
  • Ajankohtaista
  • Ami-säätiö
  • Yhteystiedot
  • Homepage
  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  • Tilaa uutiskirje

© 2023 Ami-säätiö