Miten tieto koulutuksen kehittämistarpeista sekä lyhyen aikavälin ennakoinnista välittyy oppilaitosten sisällä? Entä laajemmin yhteiskunnassa? Tuore selvitys tiivistää työelämäyhteistyön suurimmat muutostarpeet.
Toukokuussa julkaistun selvityksen mukaan työnantajat eivät aina saa tietoa oppilaitosten tuottamasta osaamisesta. Koulutuksen järjestäjien vastaavasti kannattaisi terävöittää työelämäyhteistyötä kuvaamalla ja mallintamalla sitä nykyistä paremmin.
Selvitykseen tehdyissä työelämähaastatteluissa tuli esiin, ettei työnantajilla ole välttämättä aikaa tai prosesseja yhteistyöhön panostamiseen. Sanoittaminen koetaan hankalaksi, vaikka tahtoa yhteistyölle olisi.
Tärkein osaamistieto on oppilaitoksissa, selvitys vahvistaa. Yhteistyötä kannattaa syventää, jotta molemminpuoliset tarpeet saadaan kuuluviin.
– Palautteen viestiminen yrityksille ja työelämään on vähintään yhtä tärkeää kuin oppilaitosten oma tiedonkeruu ja tiedolla johtaminen, sanoi Kiinteistötyönantajien Tiia Brax yleisökommentissaan selvityksen julkistamistilaisuudessa.
Työelämäyhteistyöhön mallia Virosta
Miten oppilaitokset sitten voisivat kehittää työelämäyhteistyötä, jotta työmarkkinoiden kohtaantohaasteeseen pystyttäisiin vastaamaan nykyistä paremmin?
Yhtenä ratkaisuna tunnistettiin panostaminen lyhytkestoiseen ammatilliseen osaamiseen, kuten osatutkintoihin ja täsmäosaamiseen.
Ammatillisia tutkintoja lyhyemmät osaopinnot perustuvat työelämässä tarvittavaan osaamiseen, ja täsmätyökykyisillä tarkoitetaan ihmisiä, joilla on erilaisia toimintarajoitteita esimerkiksi terveydessä.
Jokaista tarvitaan, jotta työmarkkinoille riittää kaivattua osaamista myös jatkossa.
– Pitäisikö meidän ottaa mallia esimerkiksi Virosta? Siellä on Suomea vahvemmin lähdetty suuntaan, jossa työelämän tarve määrittelee koulutustarvetta, pohti Elinkeinoelämän Oppilaitokset EOL ry:n toiminnanjohtaja Soile Koriseva omassa puheenvuorossaan.
![Selvitys työelämäyhteistyön malleista ja niiden merkityksestä kohtaantohaasteeseen vastaamisessa julkaistiin toukokuussa. Selvityksen toteuttivat yhdessä EOL ry ja Owal Group,](https://ami.fi/wp-content/uploads/2024/05/eol_loppuseminaari_kuva_owal_group.jpg)
Selvityksen taustalla on EOL:n tarve selvittää oppilaitos-yritysyhteistyön käytänteitä ja yhteistyön tilaa. Selvitystyön toteutti Owal Group.
– Maailma muuttuu lyhyessäkin ajassa, Koriseva huomautti.
– Vuosi sitten selvitystä aloitettaessa oltiin ihan eri tilanteessa aikuiskoulutuksessa kuin nyt hallituksen säästöjen, koulutusleikkausten ja -linjausten kanssa.
Totuttuja ajatustapoja pitäisi muuttaa
Politiikka, hallinto ja valmistunut selvitys ovat keskenään linjassa, arvioi neuvotteleva virkamies Ville Heinonen opetus- ja kulttuuriministeriöstä työn tuloksia tuoreeltaan.
Hänen mukaansa kunnianhimoinen tavoite hallitusohjelman näkökulmasta olisi saada aikaan paradigman muutos pureutumalla totuttuihin ajatustapoihin.
– Valtiovallan suhde koulutuksen järjestäjiin on perinteisesti toiminut hyvin paperilla. Paradigman muutos edellyttää, että istuttaisiin samalla puolen pöytää ja pyrittäisiin tekemään muutosta yhdessä.
Ennakoinnin kehittämishanketta rahoitti Ami-säätiö, joka kehittää työmarkkinoita ja työn tulevaisuutta.
EOL edustaa 39 yksityistä ammatillisen koulutuksen tarjoajaa, jotka toimivat suorassa yhteydessä elinkeinoelämän ja eri toimialajärjestöjen kanssa. Ne ovat työelämälähtöisen koulutuksen tarjoajia ja kehittäjiä.
Lue lisää:
Selvitys: Yhteistyöllä kohtaantoon, Owal Group (pdf aukeaa uuteen ikkunaan)