Varhaiskasvatusalan veto- ja pitovoimatekijät sekä hyvinvoinnin johtaminen ja johtamisen tuki varhaiskasvatuksessa ja alueellisen segregaatiokehityksen ehkäisemisessä -väitöstutkimus lähestyy työhyvinvointia ja työssä jaksamista monesta näkökulmasta.
Väitöstutkija Reija Ahola tutkii, millaisista tekijöistä varhaiskasvatustyön pitovoima rakentuu ja miten sitä voidaan hyvinvoinnin johtamisella vahvistaa.
Alan veto- ja pitovoiman sekä hyvinvoinnin tutkimukseen on kaivattu kokonaisvaltaista lähestymistapaa, sillä työhyvinvoinnin tutkimuksessa on vallinnut vahvasti yksilönäkökulma. Koulutetun, osaavan henkilöstön työhyvinvoinnin ja pitovoiman kysymykset ovat kriittisiä varhaiskasvatuksen kohtaanto-ongelman kannalta.
Henkilöstöpula suurta etenkin pääkaupunkiseudulla
Esimerkiksi Helsingin varhaiskasvatusyksiköistä puuttuu jopa yli puolet varhaiskasvatuksen opettajista. Opettajavaje on lähes yhtä suuri myös Espoon ja Vantaan varhaiskasvatusyksiköissä.
Aiemmat tutkimukset ovat antaneet viitteitä, että 62 prosenttia varhaiskasvatuksen opettajista harkitsee alan vaihtoa.
Tutkimus luo ymmärrystä sekä lastenhoitajien että opettajien ammattiryhmien työhyvinvoinnin ja pitovoiman rakentumisesta moniammatillisessa työyhteisössä yhdessä ja erikseen.
Tutkimus sijoittuu Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan tieteiden väliseen SEDUCE-ohjelmaan. Henkilökohtainen tutkimusapuraha on myönnetty 12 kuukaudeksi.
Lue Aholan tutkimuksen esittelyuutinen
Takaisin hanke-esittelysivulle