Vuoden 2024 myönnössä henkilökohtaisen tutkimusapurahan saanut Reija Ahola tutkii, millaisista tekijöistä varhaiskasvatustyön pitovoima rakentuu ja miten sitä voidaan hyvinvoinnin johtamisella vahvistaa.
Suomalainen varhaiskasvatus kärsii valtakunnallisesta henkilöstöpulasta, joka haastaa varhaiskasvatuksen laadun lisäksi paikoittain palvelun lakisääteistä järjestämistä, kuvaa Reija Ahola tutkimussuunnitelmassaan.
– Pääkaupunkiseudulla alan henkilöstöpula on huomattavan suurta. Helsingin varhaiskasvatusyksiköistä puuttuu jopa yli puolet varhaiskasvatuksen opettajista. Opettajavaje on lähes yhtä suuri myös Espoon ja Vantaan varhaiskasvatusyksiköissä.
Aiemmat tutkimukset ovat antaneet viitteitä, että jopa 62 prosenttia varhaiskasvatuksen opettajista harkitsee alan vaihtoa.
Ahola tarkastelee varhaiskasvatuksen tilannetta myös suhteessa alueellisen eriytymisen ehkäisemiseen.
Kohtaanto-ongelmaan laajaa tutkimusnäkökulmaa
Alan veto- ja pitovoiman sekä hyvinvoinnin tutkimukseen on kaivattu kokonaisvaltaista lähestymistapaa, sillä työhyvinvoinnin tutkimuksessa on vallinnut vahvasti yksilönäkökulma, väitöstutkija sanoo.
Koulutetun, osaavan henkilöstön työhyvinvoinnin ja pitovoiman kysymykset ovat kriittisiä varhaiskasvatuksen kohtaanto-ongelman kannalta.
Siksi väitöstyössä työhyvinvointia ja työssä jaksamista lähestytään monesta näkökulmasta.
– Tutkimuksessani on tietoisesti annettu ääni eri ammattiryhmille sekä eri tason toimijoille. Yhdistämällä henkilöstön kokemus rakenteelliseen analyysiin voidaan päästä käsiksi sosiaalisesti ja historiallisesti rakentuneeseen ilmiöön. Se toimii työelämän monimuotoisuuden ja vaikuttavan pitovoiman kehittämistyön lähtökohtana.
Tutkimus luo ymmärrystä sekä lastenhoitajien että opettajien ammattiryhmien työhyvinvoinnin ja pitovoiman rakentumisesta moniammatillisessa työyhteisössä yhdessä ja erikseen. Siinä kiinnitetään huomiota myös hyvinvoinnin johtamisen onnistumisen edellytyksiin ja johtajien omaan työhyvinvointiin.
Aholan tutkimus sijoittuu Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan tieteiden väliseen SEDUCE-ohjelmaan. Henkilökohtainen tutkimusapuraha on myönnetty 12 kuukaudeksi.
Vuoden 2024 myönnössä jaettiin kaksi tutkimusapurahaa. Toinen apurahan saaneista tutkijoista on Minna Franck. Hän selvittää väitöstutkimuksessaan korkeasti koulutettujen ulkomaalaisten työllistymisongelmien syitä ja työelämäsyrjintää Suomessa.
Lue lisää Reija Aholan tutkimuksesta
Lue lisää Minna Franckin tutkimuksesta.