Kvs-säätiön pilottihankkeessa (2023–2024) selvitettiin sitä, miten digiperustaitojen teho-opettamisen avulla voidaan tukea erityisesti maahanmuuttajanaisten työllistymistä. Hankkeen aikana koulutettiin 31 maahanmuuttajataustaista henkilöä perusdigitaidoissa. Opetus toteutettiin pienryhmissä selkosuomeksi, jotta osallistujien kielitaito vahvistuisi käytännön tekemisen myötä.
Hanke päättyi kesäkuussa 2024, joten nyt on hyvä hetki kääntää katse hankkeen jälkeiseen aikaan ja hankkeen vaikutuksiin. Haastateltavina olivat hanketyössä mukana olleet Heidi Kinnunen (TKI-päällikkö, Kvs-säätiö) ja Vilma Kosonen (erityisopettaja, Kvs-säätiö).
Mitä hankkeelle kuuluu nyt ja mikä oli mielestänne tämän hankkeen erityinen anti?
Heidi Kinnunen: Hankkeelle kuuluu hyvää, sillä se on jatkanut elämäänsä esimerkiksi avoimesti saatavilla olevien oppimateriaalien kehittämisen ja hankkeessa kokeiltujen uusien toimintatapojen jatkamisen myötä. Oppimateriaalien kokoaminen toteutuneessa laajuudessa ei ollut osa Ami-säätiön rahoittamaa hanketta, vaan tälle huomattiin tarve hankkeen aikana ja työtä on jatkettu erityisesti JOTPA:n ja Euroopan Unionin rahoittamina Digitaidoilla eteenpäin -hankkeessa.
Vilma Kosonen: Kvs-säätiössä oli samaan aikaan meneillään muutakin opetusta, jossa opeteltiin perusdigitaitoja. Kohderyhmä oli tässä hankkeessa kuitenkin erilainen kuin muissa, ja hankkeessa opittiin paljon tämän kohderyhmän kanssa työskentelystä. Yhteistyö Monika- Naiset liitto ry:n kanssa oli erityisen hyvä ratkaisu, sillä heillä oli valmiina asiakaskunta, jonka tarpeet tunnettiin hyvin järjestön tietotaidon ansiosta. Kotoutumista tukeviin koulutuksiin tarvitaan tarpeeksi kohderyhmän tuntemusta, yksilöllisten oppimisen tapojen tunnistamista ja aikaa.
Mihin hanke johti? Mitä uutta siitä seurasi?
Vilma Kosonen: Avoimesti saatavilla olevien oppimateriaalien eli Digitalon toteuttamiseen päädyttiin siksi, että hankkeen kohderyhmän kanssa työskentelemiseksi ei ollut valmiiksi saatavilla tarpeeksi sopivia oppimateriaaleja. Niitä oli kehitetty opetusjakson aikana ja ne päätettiin koota yhteen paikkaan. Konsepti-idea taloon perustuvasta toteutuksesta lähti liikkeelle hankkeessa kohtaamistamme opetusryhmistä ja idea pohjautui siihen, että opetuksen ja opetusmateriaalien tulisi olla mahdollisimman konkreettisia ja suoraan arkielämään liittyviä.
Materiaali on visuaalista ja siinä lähdetään liikkeelle perusasioista. Kaikki maahanmuuttaneiden aikuisten ryhmät ovat käyttäneet materiaalia kursseillaan keväästä 2025 alkaen, sillä sitä voidaan soveltaa käytettäväksi myös jo pidemmälle edistyneiden ryhmien kanssa. Idean pohjalta on toteutettu myös Oppimistaitojen talo. Molempia kokonaisuuksia hyödynnetään Perustaitojen osaamismerkkien kokeilemisessa ja käyttöönotossa Euroopan unionin osarahoittamassa (ESR+) Tunnusta työelämäosaamisesi -hankkeessa, jonka toteuttamisessa Kvs-säätiö on mukana.
Heidi Kinnunen: Oppimateriaalien lisäksi myös malli yhteisopettajuudesta on jäänyt elämään hankkeen jälkeen. Hankkeessa opetus toteutettiin digitaito-opettajan ja erityisopettajan yhteistyönä. Tämä mahdollistaa monenlaisia toteutustapoja. Sen lisäksi, että toinen opettaa ja toinen tukee oppijoita, ryhmän voi esimerkiksi jakaa kahtia, jos mukana on sekä vasta-alkajia että jo pidemmällä olevia digilaitteiden käyttäjiä.
Näyttäytyykö hanke jollain tavalla erilaisena nyt, kun sen päättymisestä on vuosi aikaa?
Heidi Kinnunen: Digitaitojen oppimisessa on kyse todella monitasoisesta kokonaisuudesta. Sen lisäksi, että digitaidot ovat nykyään välttämättömiä yhteiskuntaan osallistumiseksi ja arkisten asioiden hoitamiseksi, digitaitojen kehittyminen edistää samalla muitakin taitoja, kuten kielitaitoa ja suomalaisen yhteiskunnan tuntemusta. Kun mietin vuosi sitten päättynyttä hanketta, tämä eri taitojen erottamattomuus on korostunut omissa ajatuksissani entisestään.
Vilma Kosonen: Esimerkiksi sitä ei välttämättä aina tule ajatelleeksi, että laitteiden käyttö saattaa vaatia pohjatyöksi kokonaan uusien aakkosten opettelua. Toisaalta digitaidot voivat edistää uuden kielen oppimista. Suomi toisena kielenä -opetukseen tuodaankin nykyään mukaan digitaitojen näkökulmaa aiempaa aiemmin ja voimakkaammin.
Siirry suoraan Digitalo -oppimateriaaliin (siirryt ThingLink-alustalle): Tervetuloa digitaloon!
Lue lisää päättyneestä hankkeesta sivuillamme:
Hanke: Digiperustaitojen teho-opettaminen ja tuki maahanmuuttajanaisten työllistymiseen – Ami-säätiö