Kevään 2026 aikana toteutimme ulkopuolisen tahon avulla Ami-säätiön toimintamallin arvioinnin. Arviointi auttaa meitä varmistamaan, että säätiön työ suuntautuu sinne, missä sillä on suurin mahdollisuus vaikuttaa.
Ami-säätiön uusi kausi alkoi reilut viisi vuotta sitten, kun säätiön koulutustoiminta yhtiöitettiin ja säätiö itse alkoi keskittyä ohjelmatyöhön, apurahatoimintaan ja omistajaohjaukseen. Näiden vuosien aikana olemme kokeilleet uusia toimintatapoja, vahvistaneet toimivia käytäntöjä ja luopuneet sellaisista, jotka eivät ole vieneet meitä riittävän hyvin kohti tavoitteitamme.
Uudesta toimintamallistamme on nyt kertynyt sen verran kokemusta, että koimme hetken oikeaksi pysähtyä arvioimaan, missä olemme onnistuneet ja mitä meidän on syytä vielä kehittää. Kevään aikana ulkopuolisen tahon toteuttamassa toimintamallin arvioinnissa tarkasteltiin mm. säätiön strategiaa, ohjelmatyötä, omistajaohjausta, apurahaprosessia sekä viestintää. Arviointi ei ollut vain katsaus menneeseen, vaan ennen kaikkea väline säätiön seuraavan vaiheen rakentamiseen.
Arvioinnin keskeinen viesti on rohkaiseva, mutta tarjoaa samalla selkeitä kehityskohteita. Ami-säätiön toimintamalli nähdään perusteltuna, tarpeellisena ja potentiaalisesti vaikuttavana. Sidosryhmät tunnistavat vahvuuksiksemme ketteryyden, neutraalin aseman, rahoitusmahdollisuudet, kyvyn tuottaa ja rahoittaa tietoa sekä mahdollisuuden koota eri toimijoita yhteen. Ohjelmatyön, tapahtumien, tiedontuotannon ja apurahaprosessin laatu saavat myös myönteistä palautetta, ja toimintamme koetaan monin paikoin luotettavaksi ja relevantiksi.
Vaikuttavuus syntyy valinnoista
Samalla arviointi muistuttaa, että toiminnan vaikuttavuus ei synny vain tekemällä paljon. Vaikuttavuus edellyttää myös erilaisten valintojen tekemistä. Säätiön nykyinen toimintamalli yhdistää monta roolia: olemme rahoittaja, tiedontuottaja, verkottaja, tapahtumien järjestäjä ja omistajaohjaaja. Tämä moniroolisuus voi arvioinnin mukaan olla vahvuus myös tulevaisuudessa, mutta vain silloin, kun se rakentuu riittävän kirkkaan fokuksen ympärille. Arvioinnissa todetaankin, että strategiset tavoitteemme ovat olleet osin turhan laajoja suhteessa säätiön kokoon ja resursseihin. Siksi tulemme jatkossa sanoittamaan entistä konkreettisemmin, minkälaista muutosta tavoittelemme, kenelle muutos on merkityksellinen ja millä välineillä voimme siihen parhaiten vaikuttaa.
Mieltä lämmittää erityisesti se, että arvioinnin mukaan apurahaprosessimme koetaan hakijoiden näkökulmasta sujuvaksi, joustavaksi ja hallinnollisesti tarkoituksenmukaiseksi. Hakijat saavat myös matalalla kynnyksellä tukea rahoitusprosessin eri vaiheissa. Lisäksi arvioinnissa todettiin säätiön vahvuudeksi sen, että apurahatoimikunta tukee päätöksenteon valmistelua ja vahvistaa prosessin asiantuntijapohjaa. Samalla kuitenkin todettiin, että rahoituksen hajautuminen useisiin teemoihin voi heikentää vaikutusten kumuloitumista. Jatkossa meidän on kohdennettava rahoitusta nykyistä tarkemmin tunnistettuihin tarpeisiin ja konkreettisiin kehittämiskysymyksiin.
Vaikuttavuuden vahvistaminen tarkoittaa myös sitä, että rahoitettujen hankkeiden tulosten hyödyntämistä, levittämistä ja seurantaa kehitetään systemaattisemmin. Tutkimus voi vahvistaa tietopohjaa ja nostaa esiin katvealueita. Kehittämis- ja kokeiluhankkeet voivat puolestaan tuottaa käytännön ratkaisuja, verkostoja ja uusia toimintamalleja. Molempia tarvitaan, mutta niiden vaikuttavuutta on tarkasteltava suhteessa siihen, minkälaista muutosta niillä tavoitellaan. Toivotun muutoksen sanoittaminen onkin yksi keskeisimmistä tehtävistämme seuraavan vuoden aikana.
Arviointi ei ole päätepiste vaan lähtölaukaus
Arviointi nostaa esiin myös viestinnän merkityksen. Ami-säätiön viestinnän laatu koetaan hyvänä, mutta säätiön rooli ja mahdollisuudet eivät vielä tavoita kaikkia oikeita kohderyhmiä riittävän selkeästi. Tunnettuus perustuu osin henkilöihin, hankkeisiin ja yksittäisiin yhteistyösuhteisiin, ei vielä tarpeeksi vahvasti kirkkaaseen brändiin ja selkeään asemaan. Jatkossa tulemme suuntaamaan viestiämme entistä kohdennetummin: kenelle olemme olemassa, mitä teemme ja miksi sillä on merkitystä.
Tehty arviointi ei ole meille päätepiste vaan pikemminkin lähtölaukaus. Tulevina vuosina tartumme erityisesti kolmeen asiaan: fokuksen kirkastamiseen, vaikuttavuuden kehittämiseen ja brändin vahvistamiseen. Haluamme olla säätiö, jonka rooli on selkeä, jonka toimintamuodot tukevat toisiaan ja jonka työ tuottaa tunnistettavaa lisäarvoa pääkaupunkiseudun työelämälle.
Viiden vuoden kokeilujen jälkeen olemme valmiimpia tekemään valintoja. Seuraava vaihe ei ole tekemisen laajentamista vaan sen terävöittämistä. Arviointi auttaa meitä varmistamaan, että Ami-säätiön työ suuntautuu sinne, missä sillä on suurin mahdollisuus vaikuttaa.